Koru Florya Reklam Filmi

Reklam Filmlerinin Postmodernist Analizi

https://youtu.be/U8zCTRT8Dzc

     Reklamda Osmanlı mizahı vardır; Ceren Sultan ve hizmetkârları. Verilmek istenen mesaj saray kadar büyük konutlar. Lüks yaşam gösterilmiş; Mina sultanın odası, kıyafet odası, ayakkabı odası. Tüketim kültürünün esiri olan post modern bireyin yaşam alanlarının metalaştırılmasına geçmişten günümüze kadar kentler tüketim ile daima bir ilişki içerisinde olmuştur. Feodal dönemde her şey ağaya aitti özel mülkiyet kavramı yoktu kapitalizm gelince özel mülkiyet kavramı ortaya çıkıyor. Feodal dönemde var olan değer kapitalizm ile ortadan kalkıyor. Sermaye için birey lazım hümanizm birey kavramını ortaya atar. Böylece birey sürekli üretim minimum seviyede tüketimi sağlıyor. Günümüzde sistem artık seni zorlamıyor koşullara göre değişiyorsun.

‘’Alışkanlığınızdan kopmanıza gerek yok’’

     Günümüz dünyasında insanlar artık temel ihtiyaçlarını karşılamak için kısır bir tüketim döngüsü içerisinde kalmamaktadırlar. Medyanın üretkenliğini kullanarak bireyin medyada gösterilen şeyin ihtiyacı varmış gibi gösterilir. Bireyin sürekli tüketim yapması kendine yeni alışkanlıklarda kazandırır. Postmodernizim, rasyonel olan bilginin aslında içinde irrasyonel olduğunu söyler bizlere. Modernizmin kurduğu bilginin, ihtiyacın, alışkanlığın hatta öznenin gerçek olmadığını kurmaca olduğunu vurgular.

‘’Bu devirde aradığımı bulmak için ipek yolunun mu gözleyeyim canım?’’

     Reklamlarda kullanılan mizah aracılığıyla tüketicilerin güldürüldüğü/eğlenildiği ve böylelikle de tüketicinin düşünmekten ve sorgulamaktan alıkonulduğu mevcut bireycilik hazcılık rekabet eğlence ve toplumsal cinsiyete dayalı roller gibi egemen değerlerin yeniden üretildiği ortaya konulmuştur.  

‘’En geniş aileleri bile sultanlar gibi yaşatacak evler’’

      Modernizmde bir tahakküm söz konusudur. Sultanların herkes üzerinde tahakküm kurması ve burada da geniş aileleri tahakküm sahibi yerine konmaktadır.

‘’Ayrıcalıklı hayata adımınızı atın’’

    Küreselleşmenin hız kazanmasıyla özellikle kapitalist post modern dönemde tüketim tüketicilerin yenilik ve statü aramak, kendilerini toplumun geri kalanından ayrıştırmak için ürün ve hizmetleri elde etmeye çalıştıkları bir kültüre dönüşmüştür. Ayrıcalıklı hayat kişiyi kendini önemli ve tahakküm kurabilmesi yönüne iter.

     Medya gerçekliği manipüle etmez gerçekliği üretir. Reklamda mizah kullanımı aracılığıyla sıklıkla abartılı hatta saçma içeriklerle abartılı dil beden dili ve kılık kıyafet makyaj kullanımlarıyla tüketicilerin güldürüldüğü eğlendirildiği ve böylelikle de tüketicilerin düşünmekten ve sorgulanmaktan alıkonularak mevcut sisteme denk düşen egemen değerlerin yeniden üretilerek mevcut düzenin korunduğu ve hegemonyanın yeniden tesis edildiği ortaya konulmuştur. Koru Florya Reklam Filminin söylediği şey; herkesin üzerinde tahakküm kurabilirsiniz.

Yaren Gezer

Yorumlar