Koru Florya Reklam Filmi
Reklam
Filmlerinin Postmodernist Analizi
Reklamda
Osmanlı mizahı vardır; Ceren Sultan ve hizmetkârları. Verilmek istenen mesaj
saray kadar büyük konutlar. Lüks yaşam gösterilmiş; Mina sultanın odası,
kıyafet odası, ayakkabı odası. Tüketim kültürünün esiri olan post modern
bireyin yaşam alanlarının metalaştırılmasına geçmişten günümüze kadar kentler
tüketim ile daima bir ilişki içerisinde olmuştur. Feodal dönemde her şey ağaya
aitti özel mülkiyet kavramı yoktu kapitalizm gelince özel mülkiyet kavramı
ortaya çıkıyor. Feodal dönemde var olan değer kapitalizm ile ortadan kalkıyor.
Sermaye için birey lazım hümanizm birey kavramını ortaya atar. Böylece birey
sürekli üretim minimum seviyede tüketimi sağlıyor. Günümüzde sistem artık seni
zorlamıyor koşullara göre değişiyorsun.
‘’Alışkanlığınızdan
kopmanıza gerek yok’’
Günümüz
dünyasında insanlar artık temel ihtiyaçlarını karşılamak için kısır bir tüketim
döngüsü içerisinde kalmamaktadırlar. Medyanın üretkenliğini kullanarak bireyin
medyada gösterilen şeyin ihtiyacı varmış gibi gösterilir. Bireyin sürekli
tüketim yapması kendine yeni alışkanlıklarda kazandırır. Postmodernizim,
rasyonel olan bilginin aslında içinde irrasyonel olduğunu söyler bizlere.
Modernizmin kurduğu bilginin, ihtiyacın, alışkanlığın hatta öznenin gerçek
olmadığını kurmaca olduğunu vurgular.
‘’Bu
devirde aradığımı bulmak için ipek yolunun mu gözleyeyim canım?’’
Reklamlarda
kullanılan mizah aracılığıyla tüketicilerin güldürüldüğü/eğlenildiği ve
böylelikle de tüketicinin düşünmekten ve sorgulamaktan alıkonulduğu mevcut
bireycilik hazcılık rekabet eğlence ve toplumsal cinsiyete dayalı roller gibi
egemen değerlerin yeniden üretildiği ortaya konulmuştur.
‘’En
geniş aileleri bile sultanlar gibi yaşatacak evler’’
Modernizmde
bir tahakküm söz konusudur. Sultanların herkes üzerinde tahakküm kurması ve burada
da geniş aileleri tahakküm sahibi yerine konmaktadır.
‘’Ayrıcalıklı
hayata adımınızı atın’’
Küreselleşmenin
hız kazanmasıyla özellikle kapitalist post modern dönemde tüketim tüketicilerin
yenilik ve statü aramak, kendilerini toplumun geri kalanından ayrıştırmak için
ürün ve hizmetleri elde etmeye çalıştıkları bir kültüre dönüşmüştür.
Ayrıcalıklı hayat kişiyi kendini önemli ve tahakküm kurabilmesi yönüne iter.
Medya
gerçekliği manipüle etmez gerçekliği üretir. Reklamda mizah kullanımı
aracılığıyla sıklıkla abartılı hatta saçma içeriklerle abartılı dil beden dili
ve kılık kıyafet makyaj kullanımlarıyla tüketicilerin güldürüldüğü
eğlendirildiği ve böylelikle de tüketicilerin düşünmekten ve sorgulanmaktan
alıkonularak mevcut sisteme denk düşen egemen değerlerin yeniden üretilerek
mevcut düzenin korunduğu ve hegemonyanın yeniden tesis edildiği ortaya
konulmuştur. Koru Florya Reklam Filminin söylediği şey; herkesin üzerinde
tahakküm kurabilirsiniz.
Yorumlar
Yorum Gönder